DR. LEONE DE VOOGD
Alumnus
Leone de Voogd was dagelijks projectleider van het SPIL programma en docent bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie aan de Universiteit Leiden. Ze is gefascineerd door de ontwikkeling van kinderen en jongeren en probeert bruggen te slaan tussen zorg, onderwijs, wetenschap en beleid.
Kort CV
Leone studeerde psychologie en politicologie aan de Universiteit Leiden en promoveerde in 2016 aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ze deed daar onderzoek naar online training ter preventie van angst en depressie bij jongeren. Voor en tijdens haar onderzoek deed ze ook ervaring op in een psychotherapeutische praktijk voor kinderen en jongeren.
Ze werkte korte tijd als postdoc bij de afdeling ontwikkelingspsychologie en vervolgens bij de afdeling sociologie van de UvA, waar ze onderzoek deed naar de rol van psychologische processen bij kansenongelijkheid in het onderwijs. Begin 2018 stapte ze over naar een beleidsfunctie bij de Vereniging Openbaar Onderwijs. Hier hield ze zich bezig met de positie van het openbaar onderwijs, burgerschapsvorming, levensbeschouwing, kansengelijkheid en passend onderwijs.
Registraties
BAPD kwalificatie, Nederlands Instituut voor Psychologen
Publicaties
de Voogd, L., & Salemink, E. (2017). Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken: angst en depressie bij jongeren voorkomen door online training. Kind en Adolescent Praktijk, 16 (3), 18- 25. https://doi.org/10.1007/s12454-017-0030-x
de Voogd, E.L. (2016). Always look on the bright side of life? The quest for an online cognitive training to prevent adolescent anxiety and depression [proefschrift]. Universiteit van Amsterdam. https://hdl.handle.net/11245/1.545658
Op deze publicatielijst vind je Leone’s overige publicaties van voordat ze naar Leiden kwam.
Contact
e.l.de.voogd@fsw.leidenuniv.nl